Flexibiliteit met een pasgeboren baby? Mogelijk door het 'Return to Work'-programma.

Maak kennis met Laura Verhoeven, Legal Counsel bij AB InBev en sinds augustus mama van Julien. Laura genoot de eerste twee maanden na haar terugkomst ​ van het ‘Return to Work’-programma. Dit programma biedt de werknemer, na een geboorte, een periode van acht weken waarbij hij/zij kan rekenen op een bezoldiging van 100% ​ voor een werktijd van 75%. Zo kan de werknemer zich beter aanpassen aan zijn/haar nieuw leven.

Het ‘Return to Work’-programma kwam als een aangename verrassing voor Laura. In augustus beviel ze van haar zoontje en slechts drie maanden later werd het programma voorgesteld. Dit was het ideale welkomstgeschenk op het einde van haar zwangerschapsverlof in januari.

Bij haar terugkomst kon ze rekenen op begrip van het hele team.“Het is niet vanzelfsprekend dat iemand één dag per week niet komt werken. Het werk stopt namelijk niet.”

Transparante communicatie binnen het team is dan ook van belang om een vlotte samenwerking te kunnen behouden.

Omwille van praktische redenen, maakte Laura de keuze om op maandag thuis te blijven. Ook haar collega’s waren op de hoogte van deze werking en konden haar dus die dag niet bereiken, tenzij voor hoogdringende zaken. Tegen het einde van het programma keek Laura optimistisch naar haar terugkomst. “Mijn zoontje is nu zeven maanden oud, dus ik heb voldoende tijd gehad om me voor te bereiden op een volledige terugkeer.”Het programma heeft de band tussen Laura en het bedrijf versterkt.“Veel van mijn vriendinnen moeten om een gunst vragen na hun bevalling, bij mij was dit gewoon vanzelfsprekend”

Het is ook een sterke boodschap naar het personeel toe. Het geeft voldoening en het gevoel dat ik nog altijd geapprecieerd word.” Met de komst van een kind ben je nu eenmaal minder flexibel en heb je soms andere prioriteiten.”

Dit is dus een krachtig signaal naar ouders en toekomstige ouders. Door dit aanbod heeft ze niet voor de keuze moeten staan om een andere job te zoeken. “De lat ligt hoog bij AB InBev, maar er wordt alles aan gedaan om de terugkeer vlot te laten verlopen. Als iets niet haalbaar is, kan ik dit ook zonder probleem aangeven. Dat voelt goed,ik zou alle bedrijven aanraden om dit programma eens te bekijken!”